Retur elever 1961

1961 Norgesturen for 4. mellem
Godt nyt fra Norges turen
Jyderup Realskoles 4. mellem er på tur i Norge med fru Agnes Thastum Sørensen, fru Bjerre og skolebestyrer Thomas Vang Petersen som ledere.
Rutebilejer Kr. Nielsen har modtaget besked om, at alt er vel, og at man indtil nu har haft det dejligt.
Første nat blev overnattet i Halden efter en spadseretur til fæstningen Frederikssten.
Senere var der sejltur over Oslo fjord, hvorefter man kørte langs fjorden til Gjarv.
Om onsdagen kørte man gennem fjeldlandskaber og Seljordsvandet, over Grungedal og højfjeldet ved Haukeli sæter, ned gennem det meget bratte Dyrskar til Røldal, hvor den gamle stavkirke blev beset.
Torsdagen blev helt uforglemmelig med tur over de vilde nøgne fjelde, gennem det skønne Seljestadsdjuvet og langs Sørfloden til færgestaden Odda, forbi Lätefoss og Vøringsfoss, som har en faldhøjde på 180 meter.
Efter en fodtur til højfjeldt - ca. 1200 meter over havet - besteg man atter bussen og kørte til Geilo, hvor der blev overnattet.
I går lød programmet på tur med svævebane til højfjeldet, kørsel gennem Hallingdalen til Oslo, hvor det er hensigten at foretage en spadseretur gennem Vigelandsparken, og derefter overnatte i Herslebs skole.
For Oslo-opholdet er der lagt et alsidigt program, der vil blive nærmere beskrevet1

Rejsebrev fra Norge
Jyderup realskoles elever har sendt to rejsebreve, hvoraf det ene er blevet forsinket, således at de er nået frem samtidig, og af det forsinkede brev fremgår det, at der har været mange morsomme oplevelser under rejsen, bl.a. havde en venlig og gavmild svensker givet jordbær til hele selskabet.
Man morede sig herligt, da fru Thastum Sørensen tog fejl af et par forretninger og gik i barbersalon, da hun ville købe undertøj! der har været meget at se og opleve, og i det sidst afsendte brev hedder det.
Kære alle sammen
I fint solskinsvejr startede vi onsdag morgen fra Gvarv mod Røldal.
Vi kørte i mange hårnålesving op mod de sneklædte fjelde, og ved Røldal kørte vi 24 km udenfor byen for at bo på et dejligt vandrerhjem. Her fik vi frikadeller og ærter (det har vi fået engang før) og rabarbersuppe, som lignede affarvet kamillete!
Næste morgen startede vi fra Røldal mod Geilo. Det var en mægtig flot tur, og vi så en masse vandfald og små fosser.
Også her kørte vi i mange hårnålesving, men dem kunne Niels nemt klare.
Vi var meget imponeret over alt det skønne, vi så. Et sted oppe i fjeldene så vi et mindesmærke for et postbud, der var blevet begravet af en lavine, hvorfra han gravede sig fri med sit posthorn.
Det tog 56 timer! Ham var vi også imponeret af.
Vi kørte også helt oppe i "de nøgne fjelde". Ih, hvor var der koldt.
Højt oppe i højfjeldet var vi ude at se et mægtig flot vandfald, der hedder Vøringsvoss og er 190 m højt.
Det var på grund af skyer og tåge ikke nemt at se rigtigt.
Vi fortsatte mod Geilo og sov på et stort og flot vandrerhjem, der var helt nyt.
Forinden hyggede vi os med kortspil, og vi var også på "snack-bar". Det var vældig sjovt.
Næste morgen var Birgit lidt morgensur, fordi vi skulle så tidlig op, men det var nødvendigt, for der var meget, vi skulle nå, og bl.a. skulle vi kl. 10 ud med svævebane, hvorfra der var en vidunderlig udsigt.
Vi skal hilse fra hr. Vang Petersen og sige, at vi alle har det godt.
Kærlig hilsen til alle. Kisser og Inger2

Hjemme igen efter oplevelsen på Norges tur
Jyderup Realskoles 4. Mellem er hjemme igen, efter den meget vellykkede Norges's-tur, og om den sidste del af rejsen fortæller Kisser og Sanne følgende:
I gråvejr, men i højt humør, kørte vi mod Uddevalla, hvorfra vi efter et hvil fortsatte mod Svinøsund og Holden.
Den dag kørte vi i alt 560 km så vi var efterhånden noget trætte.
De andre dage kørte vi gennemsnit 2-300 km., undtagen de dage vi opholdt os i Oslo, og vi har, som vi nævnede i det første brev, set meget smukt og ligefrem vænnet os til hårnålesving.
På det tidligere omtalte flotte vandrehjem i Geilo, boede mange gæster foruden os, det var interessant.
I Oslo var der også mange oplevelser, vi kiggede på butikker og var oppe at se det imponerende "skihop" ved Holmenkollen.
Vi skulle have set fæstningen Åkershus, rådhuset og domkirken, men alle tre steder var lukket, så vi måtte tage tilbage til skolen, hvor vi boede, i stedet for, og om aftenen gå i Vigelandsparken.
Søndag bød på adskillige begivenheder; en salut til ære for kongen, et kig på "Kontiki" og Ammundsen's berømte nordpolsskib, og senere besøg på folkemuseet, hvor der blev danset norske folkedanse.
Til middag fik vi rejsens 5. gang frikadeller, men tog revanche om aftenen ved at tage til "Kongens udsigt", hvor vi på restauranten drak liflig Coca-Cola.
Mandag morgen var der endelig lejlighed til at se rådhuset, hvorefter vi gik i byen og brugte vor sidste penge, så vi helt var læns. Efter et besøg i domkirken, kørte vi mod Troldhättan i Sverige, spiste bøf og grød og gik trætte til ro, efter at fru Thastum Sørensen havde fremsagt et smukt digt, som hun selv havde skrevet og som tolkede alles tak for en dejlig Norges-tur.
Tirsdag morgen startede vi hjemad i regnvejr, fik en tur til Halmstad og så sluserne ved Gøtaelven.
Heldigvis var der så mange pengereserver, at vi kunne tømme chokoladeboderne ombord på skibet fra Helsingborg til Helsingør, og endda en gang hot-dogs i Helsingør, så vi havde noget at vederkvæge os med til den sidste del af rejsen.
Nu er vi hjemme igen, og har fået mange dejlige minder at gemme på, fra en tur vi alle var meget glade for - og alligevel er det allerdejligst at være hjemme på ny.
Sanne og Kisser og Inger3

Kilder:
Kilde 1: Kalundborg Folkeblad 1. juli 1961, side 3; Godt nyt fra Norges turen
Kilde 2: Kalundborg Folkeblad 3. juli 1961, side 3+4; Rejsebrev fra Norge I
Kilde 3: Kalundborg Folkeblad 6. juli 1961, side 4; Hjemme igen efter oplevelsen på Norges tur